Khamis, Jun 11, 2009

saksi-saksi yang DIAMANAHkan...

HARI KIAMAT IALAH HARI DI MANA MANUSIA DI JADUALKAN BERTEMU DENGAN PENCIPTA YANG ESA, YANG MAHA AGUNG LAGI MAHA BERKUASA.
HARI INI CUKUP ADIL DAN SAKSAMA UNTUK PENGADILAN SEMUA SANG MAKHLUK SEHINGGA TIADA YANG MERASAI DIA TERTIPU MAHUPUN TERANIAYA.
MAHA SUCI ALLAH TELAH MENDATANGKAN SAKSI-SAKSI UNTUK SETIAP SANG MAKHLUK YANG BAKAL DI HISAB.
SAKSI PERTAMA: BUMI

Imam at-Tarmizi meriwayatkan sebuah hadis daripada Abu Hurairah RA katanya;bahawa Rasulullah SAW telah membaca firman Allah SWT ;
Maksudnya ;
“ pada hari itu (hari kiamat) bumi menceritakan beritanya .”
(surah az-Zalzalah : 4)

Selepas membacakan ayat-ayat tersebut , Baginda bertanya kepada para sahabat , “tahukah kamu apakah perkhabaran yang di ceritakan oleh bumi itu?’, Para sahabat menjawab ,” Hanya Allah dan RasulNya sahaja yang mengetahuinya.” Rasulullah SAW bersabda , “ Yang di maksudkan bumi menceritakan beritanya ialah bumi akan bersaksi terhadap apa yang telah dilakukan oleh manusia di muka bum. Bumi berkata si fulan itu telah melakukan sesuatu di belakangku.”
SAKSI KEDUA: HARI

Abu Na’im meriwayatka sebuah hadis melalui Ma’qal bin Yasar, katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud,” Tidak ada suatu hari yang mendatangi keturunan Adam , Kecuali hari itu memanggil; wahai keturunan Adam, sesungguhnya aku adalah hari yang baru. Aku dikirim oleh Allah SWT untuk melihat apa yang kamu kerjakan dan akan menjadi saksi kamu di akhirat.”


SAKSI KETIGA: MAKHLUK2 LAIN


Ibnu Al-Mubarak meriwayatkan ssebuah hadis daripada Abdullah bin Amru bin al-‘Ash katanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “ Barangsiapa yang sujud (solat) di bawah pokok ataupun di sisi batu, nescaya pokok dan batu itu akan menjadi saksi di hadapan Allah pada hari kiamat.”

SAKSI KEEMPAT : DIRI SENDIRI

Firman ALLAH SWT :
“Pada hari itu,manusia di beritahu akan apa yang ia telah dilakukan, dan apa yang ia telah tinggalkan. Bahkan manusia itu,(anggotanya) menjadi saksi terhadap dirinya sendiri.”
(Surah Al-Qiyamah:13-14).

KREDIT DRPD (bertemu janji Allah , VOL: 2)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan