Rabu, Julai 01, 2009

realiti 1: warga bangla,indon & gadis melayu (remaja)


alhamdulillah ,masih di beri kesempatan breath in & breath out, serta masih lagi merasai nikmat iman dan nikmat islam walhal terdapat insan yang tenggelam timbul mencari-cari sinar kebenaran.

ya ALLAH kurniakanlah kami petunjuk dan taufik.

Perjalanan pulangnya saya ke kampus, kali ini sedikit lain daripada kebiasaan iaitu 2 trip iaitu dungun ke Kuala Terengganu, dan KT-KB.Perjalanan ke KT ditemani dengan perbualan seorang mak cik dengan pak cik driver.

sekali sekala,saya cuma mampu mengangguk-ngangguk tidak lebih daripada itu, sesekali saya hanya mampu tersenyum menandakan saya turut menyetujuinya.

perbualan mereka bertambah rancak setelah turunnya warga-warga bangla di sebuah stesen yang tidak jauh daripada tempat yang mereka mula-mula naik.

dengan bayaran tambang bas rm 0.50, sampailah ke tempat tujuannya.

" kenapa bayar 50 sen, tambangnya 1.00 ringgit", runggut pakcik Bus.

tiada positive respon daripada wakil warga bangla tersebut. dia terus berlalu pergi ke belakang ke tempat rakan-rakannya.

" semua orang yang naik, tambangnya 1.00 ...haa,,tengok-tengok dia pun bayar 1.00 ringgit ", runggut pakcik Bus lagi, sambil menunjuk-nunjuk ke arah seorang penumpang yang baru sahaja membayar tambangnya setelah sampai ke destinasinya.

masih, tiada respon positive daripada penghuni belakang bas ini. senyap.

" agaknya diorang tak faham kot", bisik hati saya.

bas berhenti menurunkan mereka yang x faham bahasa melayu ini.

berlalu mereka pergi, lega hati saya, takut-takut terjadi apa-apa kejadian yang tak di sangka-sangka, almaklumlah mereka seolah-olah degil serta ingkar dengan perintah Pak cik BUS.

seketika kemudian, terbongkarlah beberapa babak kisah remaja melayu perempuan yang bercinta dengan warga-warga bangla serta juga indon, setelah pakcik Bus berkongsi cerita dengan seorang makcik yang juga turut kurang senang dengan sikap mereka .

biarpun baru 2 bulan jagung pak cik Bus bekerja sebagai pemandu bus dari Dungun ke KTerengganu, sudah tersemat memori yang kurang enak dan merungsingkannya.

remaja -remaja perempuan melayu, dilihat berpegangan tangan ke sana ke mari tanpa rasa segan dan silu di sekitar perhentian bas stesen bukan sekali tapi berkali-kali...

katanya lagi bukan melibatkan satu individu remaja sahaja, malah katanya semakin mula bercambah bilangannya.

kerapkali fenomena ini bermain di pentas bus stesen ini.

18 tahun lingkungan umur mereka, sudah pun terjebak dalam cinta songsang ini. mereka berfikir tetapi tanpa menggunakan warasnya akal.

bercinta serta mengangkat warga ini sebagai kekasihnya.
cinta buta itu kesimpulannya.

melihat sikap kekasih yang bukan warganegara ini sebenarnya menjurus kepada hanya mengambil kesempatan.

SERTA hanya untuk mengisi waktu mereka sepanjang berada di negara kita ini.

panjang lebar perkongsian pak cik bus ini, satu-satu saya amati.

perbualan mereka akhirnya berhenti setelah masing-masing menyimpulkan fenomena mencari kekasih warga indon dan bangla mula menjadi trend remaja perempuan yang tinggal di sekitar bandar KT.

"tu belum lagi, kita tengok kat bandar-bandar besar, agaknya lagi hebat", kata mak cik yang bimbang dengan penularan gejala ini.

.......

p/s : golongan re.ma.ja maruah mu di pandangan golongan lain semakin merundum. bangkitlah menongkah perubahan ke arah kebaikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan