Selasa, Julai 21, 2009

while achieving "stable state"


alhamdulillah.
masih dalam nikmat iman, islam dan ihsan.

"stable state"kalau diikutkan maksud dalam kamus pharmakologi , ia berkenaan dengan keadaan drug dalam badan manusia yang sudah mencapai tahap therapuetic level. Serta pada tika ini, jumlah drug yang di ambil adalah sama jumlah drug yang di buang. jadi kalau kita, teruskan pengambilan dose yang sama, ia takkan menberi kesan lagi, ini kerana pesakit sudah pun mencapai tahap therapuetic,

itu apa yang berlaku dalam skop pharmakologi...
apabila di serapkan dalam aspek kehidupan seorang pelajar medikal, definisinya sangat positif dan berlapang dada.

percaya atau tak...
jika kita sudah capai tahap stable state, perkara yang ditempuhi dalam wad hari demi hari sudah pun menjadi satu kebiasaan, clerking the patient, present long case, or sudden short case, perform PE, doktor naik angin, staffnurse marah, pesakit bengkeng, tertidur semasa ward round, cover patient,on call,,exam.., macam-macam lagi.

tapi, dalam perjalanan untuk mencapai state of stability, memang pahit.
namun Allah lebih mengetahui kenapa, kenapa dan kenapa manuusia di uji, yakin dengan maksud ayat agung kitabullah " Allah tidak membebani manusia melainkan sesuai dengan kesanggupannya.....", seseorang manusia akan lebih redha akan apa sahaja ujian yang Allah S.W.T kurniakan untuk dirinya..

ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita..
pohonlah agar dipermudahkan urusan dari hari ke hari, dan berserah padanya sepenuhnya...

bersangka baik dengan PENCIPTA yang AGUNG, ALLAH S.W.T..

P/s : toward achieving state of stability..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan