Rabu, Mac 04, 2009

hati PEMUSATAN jiwa raga



JagaLAH HATI, jangan kau KOTORI….

Hati itu pemusatan jiwa raga, perbuatan, dan akal fikiran. Ia bagaikan raja yang memerintah dalam badan kita manakala tentera-tenteranya ialah anggota badan kita.

Kalau raja itu raja yang baik, bahagialah tentera-tenteranya kalau raja itu raja yang zalim, habislah tentera-tenteranya entah apa-apa entah perintah yang dititahnya.

” wahai tentera-tentera beta masuklah lombong hari ini,dan diamlah kamu disana...” perintah seorang raja.

titah mu, kujunjung wahai rajakusahut tentera-tentera.

Lalu kesemuanya tentera-tentera itu terjun lombong itu,,(yakni lombong itu kancah kemaksiatan)

Kalau ini lah yang terjadi, alamatnya kita sebenarnya sedang menzalimi diri sendiri..

Allah SWT berfirman:

“ dan (ingatlah), Allah tidak menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiayai diri mereka sendiri, ( ali-Imran ;117)

Dan firman Allah SWT berfirman lagi :

” dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatn keji, atau menganiayai diri mereka sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah..”

(Ali-Imran : 135)
Sebaik-baik bila teringatnya/berniat hendak melakukan sesuatu yang sia-sia malah mendatangkan dosa, cepat-cepatlah kita beristighfar...dan ucapkan lah Alhamdulillah. Kerana sesungguhnya Allah telah menjaga hati kita dan menghindari kita daripada melakukannya.

”Alhamdulillah”

Salah satu doa yang boleh kita hafal dan amalkan.
Maksudnya:

” ya Tuhan yang membolak balikkan hati ini, tetapkan hati dalam agama MU dan ketaatan terhadapMU..”


(amin yarabbalaalamin..)

p/s: janganlah kita bangga dengan mengatakan kita mampu menjaga hati kita sendiri. Ini beerti kita sudah mengambil jalan yang salah. Kerana diri manusia itu sendiri berada di bawah bayangan takdir ALLAH swt, dimana mereka sebenarnya tidak mempunyai ke upayaan kecuali dengan pertolongan Allah. Maka apa yang mampu kita lakukan ialah hanyalah berikhtiar untuk menjaga penjagaan ALLAH dan selebihnya ALLAH yang menjaganya dan seterusnya memperbaiki keaadaan hidup....wallahualam.
(petikan buku: bertemu janji ALLAH)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan