Isnin, April 20, 2009

arghhh..tension pneumothoraxsss

Arghh….tension pneumothoraxsss!!!

Itulah lagak seorang “medical student” apabila dilanda kerunsingan dan ke”tension”an.

” shit! Why this happen to me, terrible day!..

Itulah pulak , lagak seorang om putih, apabila di landa masalah..

” setan! Naper malang sangat nasib hari ni,,huarrgggh....

Itulah pula, lagak org yang fasih berbahasa malaysia apabila terasa malangnya dia.

Masing–masing punya lagak tersendiri apabila di uji dengan fatamorgana dunia. Kadang-kadang sampai lupa, siapa yang SEBENARNYA menduga kita dek kerana terikut-ikut perasaan yang kecewa dan sedih!

Wajar kah, ini di panggil hamba?

Hamba, kalau kita tgk maksudnya mestilah seorang yg sabar, taat dan patuh kepada Tuannya.

Mungkin keadaan di atas, boleh lah dipanggil hamba yang kadang2 taat, sabar dan patuh serta kadang2 terlupa yang dirinya adalah hamba yg hina pada yang ESA. Nauzubillah...

Alhamdulillah, kita sejak di lahirkan sudah pun memiliki dan memegang TITLE islam, kalau tengok pada nama terkandung berBIN dan berBINTI...tak cukup dengan itu nama yang indah di beri kepada kita..ummi umairah maisarah dan ummi usyaima bayyinah..indah namanya..seindah orgnya..


Terima kasih UMMI dan ABI!..lahirkan ku islam

Sepatutnya , dengan TITLE islam, semestinya kita beriman kan ALLAH, yakin pada percaturanNYA. Namun hakikat diri manusia yang kadang-kadang itu luntur keyakinan kepada aturan PENCIPTA YANG AGUNG..

” Tidakkah ALLAH yang menciptakan makhluk itu mengetahui (segala-galanya) Sedang Ia Maha Halus urusan TadbiranNya, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya!
Al-Mulk:14.


Atau lupakah kita sabda Rasulullah s.a.w:

”Amat menghairankan sekali perihal orang yang beriman itu. Sesungguhnya semua keadaannya adalah baik baginya, dan hal ini tidak berlaku melainkan kepada orang yang beriman sahaja. Apabila ia diberikan kesenangan , iapun bersyukur, maka jadilah hal itu baik baginya; sedangkan apabila ia ditimpa kesukaran yakni yang memberi mudharat kepadanya – iapun bersabar, lalu jadilah hal yang demikian itupun baik baginya.”
(HR. Muslim)


Tidak kah sama keadaan kita, dengan bukan islam kalau tiadanya TAWAKAL?
..jika mereka berusaha bermati-matian ..kita turut berusaha bermatian, namun betapa bertuah nya kita kerana wujudnya KONSEP TAWAKAL KEPADA YANG MAHA BIJAKSANA DAN YANG MENGETAHUI..

” dan dengan yang demikian maka ALLAH jualah hendaknya orang2 beriman bertawakal (berserah diri)” (Ibrahim:7)


What ever it is, everything happens for a good reason!...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan