Rabu, Mei 27, 2009

.:alarm clock:.


Jam sekitar 5.00 pagi, sejuk dan nyaman suasana.
Kelihatan bergelimpangan sekujur badan manusia.
“nyenyaknya manusia ini tidur”, degus hati kecil sebuah handset jenama Motorola sambil memerhati Arshad.

kemudian..

“Quartz ..oh!Quartz….” , jerit Motorola kepada kawannya,Quartz, sebuah jam dinding yang terletak tidak berapa jauh daripada pandangan mata kasarnya.
“yuppa!..naper ngn anta, moto?”,jawab Quartz.
“mmmm, sajer je nk ajak anta sembang-sembang”, balas Motorola kembali.
“akhir-akhir ini, ana rasa sedih semacam je”, sambungnya lagi.
“naper pulak akhi?, anta x sihat kah?”, Tanya Quartz bersungguh-sungguh.
“sihat Alhamdulillah…”, jawabnya lemah.
“ana…sedih sebab tuan ana, akhir-akhir ni,,selalu bangun lambat untuk subuh,,apatah lagi untuk bertahajud…..subuh pun subuh GAJAH…”,sambungnya lagi dengan nada yang sayu.
“ akhi,.. tahu apa sebabnya kah?”,Quartz kembali bersuara.
“mmmm, dia sekarang kerap tidur lambat….kekadang jam 3 pagi baru mula tidur…kesannya lambatlah subuhnya..,,”terang Motorola.
“akhi, dia x setting alarm clock before dia tidur?”, Tanya Quartz kembali.
“hmmm, setting …tapi x berguna..penat ana kejutkan,,,,tapi x ada response, semacam orang yang mati…kekadang ada response…. tapi bukan untuk bingkas bangun untuk solat subuh,,,tapi bingkas bangun untuk senyapkan ana…..bukan itu saja,bila dah senyapkan ana yang memekik memecahkan suasana sunyi pagi ni…..ditarik-tariknya selimut untuk kembali menyeliputi tubuhnya…mmm,lagilah susah dia nak bangun…” jawabnya dengan penuh kesedihan.
“ana tahu..akhir-akhir ini dia, sangat sibuk…program berlambak-lambak menanti untuk diselesaikan…meeting-meeting pulak bertali arus,sampai dah tak larat nak bersuara dalam meeting…kerja-kerja akademik pulak sekeliling pinggang...mmm seolah-olah macam YB,,,”,
sambungnya lagi.
“ ni semua bagus untuk dia……sebab banyak pengalaman dia dapat timba…pemikiran pun jadi lebih terbukak…walhal semakin matang keputusannya…tapi,,,semakin hari semakin jauh dengan Allah jadinya…huhuhu…paling prominent subuhnya..terabai…”Motorola mengadu.
“parah ni….dia dah lupa kah,dia ni seorang hamba?,,hamba sepatutnya taat dan patuh pada Allah…”, keluh Quartz.
“ana rasa, andai dia dapat dengar apa yang nk ana nk perkatakan,,,ana nak sangat-sangat dia muhasabah dirinya kembali…supaya x jauh terlalai..sekarang ni masih punya waktu untuk perbetulkan keadaan…keduanya ana mahu dia betulkan pengharapannya kepada RABB,,bukan pada ana untuk kejutkan dia untuk solat….i’tiqad dalam hati..supaya ALLAH gerak dia untuk tunaikan solat…tanamkan keyakinan pada ALLAH…jgn bergantung 100% kat ana ni…huhuhu..mungkin percubaan kali pertama tidak menjd,dia berkemungkinan tetap bangun lambat..tapi BAGI seseorang yang mahu mengislahkan diri kepada yang lebih baik bakal di uji oleh ALLAH…tapi yang paling penting ialah….. terus tanamkan keyakinan kepada ALLAH…everything happens for A good reason..”sambung Motorola dengan panjang lebar.
“tambahan lagi, kalau segala pekerjaan seharian dia mahukan redha ALLAH serta berkatNya…pastikan dia kena jaga suruhanNYA dan tinggalkan laranganNYA....Baru peroleh berkat…Jaga ALLAH, ALLAH akan menjaganya..” Quartz menyambung kata-kata Motorola.
“dah jam 5.45 pagi ni,,lebih kurang 5 minit lagi…bermulalah tugas ana untuk gerakkan dia…hmmmmm..entahlah..bangun ke tidak….si Arshad ni….kalaulah ana mampu sentuh dia….mahu ana libas-libas badannya yang liat benor ni….”
kata Motorola sambil mencebik bibirnya.
“huhuhu,,,akhi dah marah nampaknya,,sabar-sabar …”pujuk Quartz.
“marah tanda sayang ni Quartz….”
balas Motorola sambil perbetulkan balik mimik muka yang serius sebentar tadi.
…TAMMAT…..

4 ulasan:

  1. salam...best crite nih...>_<...nk tye, ni kak imah ek?

    BalasPadam
  2. salam..yup..ni kak imah..sori lmbt reply...ni sapalah yer..

    BalasPadam
  3. salam k imah. salam perkenalan.mohon kebenaran tk cpy n paste entry k imah ini kt my blog =) syukran jz

    BalasPadam