Ahad, Mei 17, 2009

maahad tahfiz sains-sambungan


sambungan...

masih ingat lagi perkongsian seorang ustaz berkenaan dengan menghafaz al-quran, katanya
dengan menggunakan analogi,

" jika kamu di beri sebatang kapak dan di suruh untuk melapangkan satu kawasan hutan. memang payah dan susah untuk pertama kalinya untuk kita menebangnya, ini kerana, nak tak nak mesti fokus utama nak tumbangkan pokok yang berbatang besar dulu. kemudian bila semua yang besar-besar sudah tumbang. Tinggal yang sederhana dan kecil-kecil. Lepas ini lagi mudahlah kerja kita yang seterusnya..."

"mmm,, begitu proses menghafal al-quran. istiqamah yang utama..memang pertama kali, memang payah tetapi lama kelamaan insyaALLAH mudah,.".lebih kurang macam nilah ustaz bagitau hari tu..

salah seorang ustazah di sini pula berpandangan bahawa, sebelum memulakan penghafalan pastikan niat yang utama, n then kenal pasti maksud ayat-ayat yang bakal di hafal moga semasa ber tasmi' dan bermuraja'ah kita tidak lupa susunan ayatnya..

target utama semasa menghafal, bukanlah ingin menguasai nya within 24 hour! (satu surah panjang--dalam satu hari????)....tapi lebih kepada pendekatan yang tidak tergopoh gapah.. 3 ayat satu hari itu lebih baik dan mengikut kemampuan kita.

apabila sudah menghafalnya, eloklah kita cari peluang untuk bertasmi' bacaan. ini penting untuk memperbetulkan bacaan dari segi tajwid dan sebutan huruf serta seterusnya boleh lah di jadikan hafalan tersebut untuk dibaca dalam solat kita....

buat pengetahuan, memori hafalan kita sebenarnya di kawal oleh subconsious mind. apa sahaja yang dihafal secara berulang-ulang kat situ lah storagenya. jangan di penuhkannya dengan ingatan tayangan cerita drama jepun berepisod-episod atau filem-filem hollywood dan sebagainya sebab itu tidak menjanjikan apa-apa syafaat untuk kita di akhirat kelak..(",)

sama2 fikirkan....
selamat mencuba!

p/s bersama: pastikan hari ini lebih baik dari semalam. nak bercinta dengan ALLAH, mulakan dengan mencintai kalam-kalam NYA dulu..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan