Sabtu, Mei 16, 2009

Milik diakah hidayah?

Perbualan antara dua orang rakan karib, ketika itu mereka baru pulang
daripada kelas agama yang di ajar oleh ustaz FARID.

“man, ana rasa ustaz farid hari ini semacam ada masalah?” Tanya Abu dengan mimik muka yang penuh dengan kerisauan.
“kenapa anta fikir sebegitu, ana rasa dia macam hari-hari yang biasa je?” jawab Azman dengan bersungguh-sungguh.
“ taklah, sepanjang kuliah tadi, ustaz asyik cakap kita kena cari hidayah itu, hidayah takkan datang sendirilah…..”. Abu kembali bersuara.
“ustaz semacam menggalakkan kita untuk mencari hidayah, menggalakkan kita mencari teman hidup la ni jugak,,,ana pulak terfikir hidayah ni anak siapa?, tinggal kat mana?,kita perlu cari teman hidup macam hidayah erk?…..”.sambungnya lagi.
“isk-isk, anta ni Abu, mesti anta terlelap semasa pertengahan kuliah tadi, mmmm..hidayah ini bukan sesiapa,..hidayah ni sebenarnya petunjuk daripada ALLAH untuk hambanya…….bla..bla..bla” balas Azman yang rancak menerangkan kembali intipati kuliah ustaz FARID kepada sahabatnya.

Dua sahabat karib meneruskan perjalanan pulang melewati kawasan kampung yang meriah dengan siulan burung-burung yang baru keluar dari sarangnya, sambil berborak-borak berkenaan intipati kuliah subuh sebentar tadi.
Merujuk kepada buku Jagalah ALLAH,ALLAH menjagamu karangan Dr. Aidh Bin Abdullah Al-Qarni, hidayah terbahagi kepada dua, dapat saya simpulkan di sini.
Pertama : “hidayatud Dilalah” (petunjuk untuk memberikan bimbingan itu kepada orang lain), ini bagi Rasulullah SAW dan para pendakwah, sehingga ALLAH SWT mewariskan bumi ini dan semua isinya.
Kedua : “Hidayatut taufiq” (petunjuk ALLAH yang disertai pertolongan daripada Allah untuk memperolehinya),, hidayah ini milik mutlak bagi ALLAH SWT yang Maha Esa lagi Maha Tunggal.
ALLAH SWT berfirman :
“ Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi ALLAH memberi petunjuk kepada orang yang dikehendakiNYA, dan ALLAH lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk” (al-Baqarah:2)

Manusia hanya mampu memberi bimbingan dan menyeru manakala selebihnya kita serahkan kepada ALLAH SWT yang hanya padaNYA kita sandarkan sepenuhnya pengharapan .
Gosip-gosip artis yang dahulunya di katakan seorang yang baik agamanya, dan realitinya sekarang mereka berubah mengikut transformasi dunia artis sensasi. Dengan kata lain, mereka lebih memilih ke arah dunia yang glamor atau “hot” daripada dunia yang hakiki.
Sebenarnya, timbulnya isu ini kerana hati saya begitu terkesan dengan salah seorang artis nasyid tanah air yang kumpulannya begitu saya hormati, ternyata sekarang sudah berubah arus perjalanan hidup. Mungkin berita sudah lama di dada akhbar, tapi kerana saya kurang ikuti perkembangan semasa..mmm,lambatlah sikit tahunya. -sadis juga rasa hati,,(T.T)
Moga dia, di beri taufik dan hidayah daripada ALLAH SWT..amin3.
Ternyata dari sini, iktibarnya taufik dan hidayah milik ALLAH SWT kan?..kadang-kadang kawan kita yang sudah bertahun-tahun tidak ketemu matanya,yang dulunya terkenal dengan penampilan rocker di alam sekolah..alih-alih sekarang Alhamdulillah sudah jadi muslimat sejati..begitulah sebaliknya.

Islam juga melarang hadirnya sifat riak,takbur dan sombong atas segala kebaikan yang kita sedang dan sudah lakukan. Kerana ia adalah titik tolak untuk satu PART DALAM JASAD kita yakni HATI,terpalit atau tercalit titisan hitamnya DOSA…

Ini kerana bila, suburnya titik hitam yang tumbuh dalam HATI dek kerana suburnya sifat –sifat mazmumah di atas,AKHIRNYA sukar sekali kita menerima hidayah dan petunjuk daripada ALLAH dek kerana di pagari dosa-dosa hitam.
Memang semua sedia maklum, bahawa hati-hati ini, ALLAH lah yang memegangnya yakni Pemilik nya.. namun kita di beri amanah untuk membentanginya dengan iman dan amal..
Sesungguhnya ketetapan ALLAH ,sudah tersirat dan manusia hanya tahu apabila ia sudah tersurat…hanya pada NYA kita berserah sepenuhnya.
Bersesuaian dengan firmannya:

Dan kalau Kami menghendaki, nescaya Kami akan berikan tiap-tiap jiwa petunjuk (bagi)nya, akan tetapi telah tetaplah perkataan (ketetapan) dari-Ku, “Sesungguhnya akan AKU penuhi Neraka Jahanam itu dengan jin dan manusia bersama-sama.
(As-sajdah:13

“ya ALLAH,Tuhan yang membolak-balikkan hati manusia. Tetapkan lah kami dalam agama MU dan ketaatan terhadap MU” amin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan