Jumaat, Jun 19, 2009

abang JADI abah




ABANG jadi ABAH.

Alhamdulillah, syukur pada ALLAH kerana masih dalam petunjuk dan taufik MU serta Iman dan Islam masih dalam diri ini dan ahli keluarga yang lain. Alhamdulillah.
21 jun hari bapa, tergerak hendak mencoretkan sesuatu yang “sweet” tentang ABANG-ABANG .

Alhamdulillah, ABANG-ABANG …sifat dan perangai semacam seorang ABAH. Kehendak dan perancangan ALLAH sangat terperinci dan sempurna, abah pergi meninggalkan kami lebih kurang 11 tahun. Sedih dan terasa kekosongan kerana ketiadaan abah terubat dengan kehadiran ABANG-ABANG yang sememangnya BEST2 BELAKA.

Kali ini, Abang yang pertama jadi pilihan.
Jom “underline” perkara yang best pasal dia.


Hingga kini..Saya dengan dia terasa bagai “bestpren”, boleh di nobatkan sahabat yang terbaik. Alhamdulillah dia terdidik untuk menjaga adik-adik yang seramai 9 orang sejak kecil lagi. Pernah MAA bercerita pasal abang, ketika saya masih kecil ,waktu malam adalah waktu yang paling sesuai untuk MAA, membasuh pakaian anak-anaknya. Kerana tika itu, anak-anak sudah pun tidur almaknanya sedikit kelonggaran untuk MAA untuk persiapkan rumah dan dirinya jua. Tika itu ABANG, masih juga belum tidur, walhal sudah tengah malam. Rutin abang dalam menolong MAA ialah menimba air dari telaga dan memenuhkannya ke dalam baldi-baldi air, ini memudahkan MAA untuk menggunakan air untuk membersihkan pakaian-pakaian kami…begitulah tugasan nya hampir setiap malam.

Saya masih ingat, teguran pertamanya kepada saya lebih kurang begini,
“emah pakai tudung bila turun dari rumah”katanya.
Teguran ini dah berlalu dalam 10 tahun lebih, namun masih tergiang-ngiang di telinga saya. Saya tika itu, sangat jarang bertudung apabila berada di halaman rumah, maklumlah rumah kami di sebelah jalan. Siapa-siapa yang lalu lalang, jelas-jelas nampak yang saya tidak menutup aurat.
Lepas peristiwa di tegur,malu juga rasanya. Alhamdulillah lekatlah tudung di kepala saya yang sedikit keras kepala orangnya.

Shukron Jazzilan Ya akhi…
Tika saya sedang meningkat remaja, abang sebenarnya sangat jarang berada dirumah, al-maklumanlah dia sedang berjihad di medan ilmu, UKM.. Namun, cerita-cerita tentang dia tika dia masih di bangku sekolah sangat-sangat memotivasikan saya. MAA bercerita ..Dia rajin berpuasa sunat, saya pun terikut-ikut juga..dia seorang anak yang taat kat ibu dan bapanya, saya pun cuba ikut langkahnya juga…dia abang yang paling rapat dan baik dengan adik-adik,,huhu, yang ni susah nk di teladani,,sebab saya kakak yang garang tapi kadang-kadang baiklah juga..(“,)peace.

Ingat tika saya di bangku sekolah rendah, abang di bangku menengah, tekun benor dia mengajar math kat adik beradik saya yang lain..huhu abang soleh.amin..

Dia di sekolah menengah di amanahkan jadi pengawas sekolah , jadi peraturan sekolah memang di patuhi..tabik..

Tapi satu peristiwa yang mencuit hati kami sekeluarga, pernah satu hari beliau terlibat dalam satu pergaduhan di luar sekolah.

Starting kepada pergaduhan, bermula daripada dalam sekolah lagi, lawannya mencabarnya untuk beradu tenaga bukan sekali malahan lebih daripada sekali, anak muda darah cepat panas,penat bersabar dek karenah lawannya, di “set”kan tempat dan masa bergaduh.. akhinya bertembunglah..
Balik ke rumah baju kotor, MAA Tanya kenapa dan…….bla.bla..
Noktahnya…dia menang dalam pertempuran ini..anak mok cik ana dan pak Arun..hehe.

Dia , bolehlah di anugerah orang yang paling suka buat lawak selamba. Kering gusi , bila dia mula menyusun bicara. Mmm… terfikirlah juga kadang-kadang, daripada manalah dia dapat idea yang gila-gila untuk buat lawak…(‘’,)

Marahnya pada adik-adik amat jarang kelihatan.. pukul adik-adik..jauh sekali.
Pernah satu peristiwa, dia pernah merotan adik atas kesalahan yang setimpal, tapi rotan nya..rotan kasih sayang..isk2 pukul semut pun tak mati..(yeke?)

MAA bercerita lagi pasal abang katanya, tika kami adik beradik masih kecil, kami sering diserang asthma , saya lah antaranya..
Bila diserang asthma, abang akan berbasikal sambil mendukung atau membonceng adiknya ke unit kecemasan kat hospital untuk dapatkan inhaler.,Alhamdulillah, abanglah superhero kami..

Satu ketika, saya dapat keputusan PMR , Alhamdulillah keputusan nya best agaknya,,, Abang begitu gembira..tak semena-mena dia memeluk saya, segan jugak dibuatnya dah besar panjang Abang peluk..tapi yang penting itulah paling best, macam dipeluk oleh allahyarham abah. Best…

Saya di tingkatan 4 dia bertemu jodoh dengan kakak ipar saya,,Alhamdulillah orang GANU juga,dekat..,ingatkan dah terasa kehilangan.. namun itu tidak benar sama sekali, semakin lama semakin jelas sifat KEBAPAAN dia, Al-maklumlah dah jadi abah orang.. agaknya kefahaman kebapaan dah menular dalam dirinya,,hehe..alhamdulillah…
Abang sebenarnya seorang cikgu, di SBPI temerloh, mengajar kimia, merangkap cikgu disiplin.JUGA warden sekolah.wow,garangnya di sekolah tak terkata…
apabila pulang ke kampung, berbagai bagai cerita tentang pelajar-pelajarnya, hal ehwal disiplin, sesi P n P, hal Ehwal asrama, dan ….
Alhamdulillah, abang seorang cikgu yang berdedikasi dan bermatlamat tinggi,,..saya respect abang!


Menariknya, abang ni, sifat nya sangat open dan cool,,hal-hal perempuan pun dia tak segan silu untuk ambik tahu…(“<)…sifatnya ini menyakinkan saya dia seorang yang boleh dipercayai..”sharing the secret”,.walhal melibatkan soalan hati…(“,)..abang yang romantik…




Satu lagi, cerita yang lucu pasal dia, Alhamdulillah dia berpeluang menemani isterinya di bilik bersalin. Dek kerana sedih dan kasihan melihat kesakitan yang ditanggung isterinya ketika bersalin, abang saya yang best ini menangis..huhu..sangat susah nk tgk dia menangis…comelnya.. Alhamdulillah sekarang sudah ber anak dua..insyaALLAH lepas raya ni, zuriat ketiga bakal menanti,, Moga-moga di doakan menjadi bapa dan suami yang solehah serta penyayang di dunia dan di akhirat,..amin.
Selamat hari bapa wahai Abang ku…
p/s : untuk yang bergelar abang..sayangilah saudara perempuan anda! Bimbinglah mereka sebaiknya untuk kebahagian di dunia wal akhirat…baiti jannati..(“,)

2 ulasan: